داروهای ممنوعه برای کودکان خردسال

کدام داروها برای کودکان مضر هستند؟

کودکان به دلیل این نسبت به بزرگسالان بدن حساس‌تری دارند، بیشتر از آنها نیز دچار عوارض دارویی می‌شوند. به همین دلیل است که باید قبل از مصرف داروهای گیاهی و داروهایی که بدون نسخه می‌توان آنها را از داروخانه تهیه کرد توسط کودک خردسالان، توجه و دقت لازم را به عمل آورید. مسئله آنجایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که کودک شما در سن پیش‌دبستانی باشد، زیرا در این سن احتمال مصرف داروی غیرمناسب برای او بالا می‌رود. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با داروهایی که برای خردسالان ممنوعیت مصرف دارند، آشنا شوید.

 

آسپرین

داروهایی که دارای ترکیبات حاوی آسپرین هستند، تنها با تجویز پزشک می‌توانید برای کودک خود استفاده کنید. زیرا مصرف خودسرانه این دارو برای کودکان باعث ایجاد سندرم راش می‌شود که بسیار خطرناک و کشنده است. قبل از این که دارویی را به کودک خود بدهید، حتما ترکیباتش را مطالعه کنید تا سالسیلات یا آسپرین جزء ترکیباتش نباشد. برای تب یا درد کودک خود می‌توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. لازم به ذکر است که این داروها نیز در صورتی که کودک شما به آسم، بیماری کبدی، بیماری کلیوی و هر بیماری مزمن دیگری مبتلا باشد، حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. 

 

استامینوفن بیش از حد

برخی از داروهایی که خاصیت ضد درد دارند، در ترکیبات خود حاوی استامینوفن هستند. باید حواستان باشد با مصرف داروهای مختلف، میزان استامینوفن در بدن کودک شما از یک حدی بالاتر نرود. برای اطمینان از این مورد، تا حد امکان از دادن مسکن‌هایی همچون استامینوفن یا ایبوپروفن به کودک خود اجتناب کنید. 

 

داروهایی که بدون نسخه می‌توان آنها را تهیه کرد، مثل سرماخوردگی بزرگسالان

این داروها در کودکان علاوه بر این که علائم سرماخوردگی را کاهش نمی‌دهند، بلکه ممکن است برای کودک شما بسیار خطرناک نیز باشند، مخصوصا زمانی که کودک به اشتباه بیش از حد مجاز این داروها را مصرف کند. داروهای سرماخوردگی می‌توانند در کودکان عوارضی که در ادامه بیان می‌کنیم را به دنبال داشته باشند: 

تهوع و استفراغ

خواب آلودگی

جوش‌های پوستی

افزایش ضربان قلب

تشنج و مرگ

 

مقاله پیشنهادی : حقایقی از آبله مرغان در نوزادان که باید بدانید.

داروهای ضد تهوع

از آنجایی که تهوع در کودکان کوتاه مدت است، در اکثر مواقع نیازی به این دارو نیست و بدن کودک می‌تواند خودش تهوع و استفراغ را از بین ببرد.

 

داروهای مخصوص نوزادان و بزرگسالان

در سنین خردسالی، علاوه بر این دوز بالای دارو خطر آفرین است، دوز پایین دارو نیز ممکن است برای کودک خطرناک باشد. به همین دلیل ضروری است تا در صورتی که بر روی دارو درباره محدوده سنی مناسب برای مصرف چیزی نوشته نشده است، از دادن آن به کودک خود اجتناب کنید.

 

داروهایی که دیگران تجویز کرده اند

در این حالت نه تنها دارو برای درمان بیماری کودک شما موثر نخواهد بود، بلکه ممکن است با بروز عارضه، سلامت او بیشتر به خطر بیفتد. 

 

داروهای تاریخ مصرف گذشته

داروهایی که از تاریخ مصرف آنها گذشته است، حتما باید دور ریخته شوند. این داروها نه تنها برای کودکتان، بلکه برای شما نیز می‌توانند عارضه ایجاد کنند و خطرناک هستند. همچنین اگر دارو همچنان تاریخ مصرف دارد ولی رنگ یا بوی آن تغییر کرده است، حتما آن را دور بیندازید، زیرا فاسد شده است و همانند داروی تاریخ مصرف گذشته عمل خواهد کرد.

 

مقاله پیشنهادی : سندروم نوزاد آبی چیست؟

 

شربت ایپکاک

شربت ایپکاک برای بروز حالت استفراغ به هنگام درمان مسمومیت استفاده می‌شود. این دارو امروزه مورد تایید پزشکان نیست، زیرا ثابت نشده است که تا چه حد در درمان مسمومیت موثر است. این دارو را به هیچ عنوان در منزل نگهداری نکنید و برای اطمینان از عدم مسمومیت کودک خود، مواد خطرناک را از دسترس او خارج کنید.

 

در مورد قرص‌های جویدنی، مراقبت کنید: کودکان با این مدل قرص‌ها راحت تر کنار می‌آیند، زیرا راحت در دهان حل شده و برای آنها مزه و طعم مطلوبی دارد. با این حال این قرص‌ها برای کودکی که هنوز نمی‌تواند به خوبی بجود، خطرناک است. در صورتی که پزشک متخصص کودک شما اجازه داد، این قرص‌ها را می‌توانید پودر کرده و در غذاهای نرمی همچون ماست ریخته و سپس به کودک خود بدهید. البته لازم است تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما تمام غذای خودش را خورده است، در غیر این صورت دوز مناسبی از دارو را دریافت نخواهد کرد.

 

در انتهای این نوشته به شما توصیه می‌کنیم بلاگ " غذاهای ممنوعه برای کودکان" را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

 

مطلب های تصادفی